Tuesday, April 24, 2012

✿ day 2 ✿

hari ke dua posting kami diberi peluang utk masuk operation room .. kene tukar pakai baju OT , selipar .. mmg enjoy .. kat sini kami belajar utk membungkus sterile set .. hari ini ada 3 org patient yang akan masuk OT .. 2 lelaki dan seorg perempuan .. semuanya dah berusia .. biasanya yang buat operate adalah dari golongan yang dah berusia .. so buat sahabat-sahabat sekalian .. sila la jaga mata dgn baik .. elakkan diri dari mendapat menyakit kencing manis sbb berisiko utk mendapat diabetic retinopathy ..

patient yang pertama adalah seorg mak cik dari melaka .. sanggup datang dari melaka ke kuantan pahang .. mak cik ni umur dia kalau x slp saya la dalam 56 tahun .. datang utk buat ECCE ( extracapsular cataract extraction ) . ECCE is a category of eye surgery in which the lens of eyes is removed while the elastic capsule that covers the lens is left partially intact to allow implantation of an intraocular lens (IOL) . Biasanya tujuannya adalah utk restore clear vision by removing a clouded lens and replace with IOL . Saya ada jugak tnya Sr Fatin pasal ni .. jwpan yang diberi adalah depend kepada keadaan patient .. ada yang boleh improve vision ada yang tidak dapat improve ..





Patient ke 2 dan ke 3 adalah lelaki .. dua2 buat procedure intravitreal injections. saya lupa dah nama ubat yang DR inject kat mata patient sbb time tu sy tolong staff nurse bungkus sterile set .. tapi procedure ini ambil masa yang cepat berbanding patient pertama .. harga bagi buat ni agak mahal la bagi seorg student mcm saya .. =)




apa yang best bila OT , dapat makanan tengah hari FREE .. jimat .. DR siap pesan lagi kat kitaorg supaya jgn lupa ambil mkanan .. baiknya Dr kat eye clinic ni .. seperti awk harapkan sy mmg enjoy kat sini .. mungkin doa awk kot walaupun ada jugak masalah .. tp bak kata awk kalau hidup xder masalah itu x normal .. saya pegang kata2 awk ni .. =)


sebelum kami pulang , ada majlis sambutan hari jadi staff .. siap buat surprise ... mmg menjadi la .. pandai akak2 berlakon ae.. kami turut dijemput utk join majlis tersebut .. ada satay , kek , air ... mmg banyak la .. meriah pun meriah .. kami tak der la rasa janggal bila posting disini ..

No comments:

Post a Comment