Sunday, October 04, 2009

akhlak

Baru - baru ni , kitaorang ada perjumpaan mentor mentee.. program mcm ni biase ada di sekolah 2 yang berasrama . tak sangka pulak bila dah masuk uia ni program ni masih ada . . Mentor sy namanya kak syikin , asal kelantan .. oh tempat asal ku .. sy ada 6 orang adik beradik angkat .. angah , achik , alang , uda , usu , dan adik .. sy dapat pagilan uda .. unik rasanya sbb sblum ni x pernah dapat gelaran macam 2. biase kat umah pagil kak yong je .. Maklum la ank sulung .. berbalik kepada tajuk asal ..

Akhlak ??? apa yang anda faham dengan akhlak ni ?? Apa maksud akhlak ni sebenarnya ?? tingkah laku atau perlakuan ???

Maka pada perjumpaan baru 2 ni , kak syikin menerangkan pasal akhlak .. Akhlak ni dalam bahasa mudah dan tidak berfikir waktu buat .. Dalam erti kata lain spontan .. Kita ambil satu contoh yang mudah di fahami ..
Anda berjalan , tiba 2 di tengah - tengah jalan anda ternampak satu ranting kayu .. apa tindakan anda ?? adakah anda terfikir untuk mengalihkan ranting kayu tersebut atau biarkan ranting kayu di situ sehingga ada orang lain yang mengalihkan .. di situ la akhlak kita ... kita bt benda 2 secra spontan ..

Akhlak ni ada kaitan dgn ibadah .. Akhlak , ibadah dan akidah blh di ibaratkan sebagai sepohon pokok .. Akidah adalah akar .. Akidah merupakan tunjang kepada segala - galanya .. penting dalam hidup kita .. ibadah kita boleh umpamakan seperti batang dan akhlak ibarat seperti buah ... Apabila akar sesuatu pokok itu baik , maka pokok tersebut dapat menghasilkan buah yang berkualiti dan begitu lah sebaliknya .. apa yang penting di sini , akidah adalah asas untuk kita menjadi seorang muslim yg beriman dan bertaqwa ..

No comments:

Post a Comment