Friday, December 24, 2010

insertion NG tube


" get ur partner " kata madam yee ...

Hari ini dalam kenangan ......

" ok choose ur partner " ...

" kita akn bt insertion NG tube "

" x nak .. xnak .. itulah kata2 dr clazmateku .. aku time ni dah imagine mcm mana la 6ti .. ish xnak la buat " ..

Di lab .....

" where zana ??? meh sini "

Zana menjadi org pertama yg kene insert kat Madam Yee .. takut tgk madam yee masukkan dlm hidung zana .. First kita kene ukur dlu .. mana blh main masuk jer .. Alhmdllah berjaya insert walaupun dlm keadaan menitiskan air mata .. aku masa zana masukkan pun dah keluar air mata .. macam mana nak buat ni ..

lpas zana buat , turn untuk madam yee plak .. mula2 zana refuse .. xp madam yee srh jgk buat .. so zana pun buat laa.. berjaya jgk ..

aku memilih katil yg paling hjung sekali .. sbb aku tau aku akan menitiskan air mata .. *tgk org bt pun dah nak ngis * .. Kat situ ada kak intan , anom , ah , n k.naimah berserta my partner fadilah .. x ketinggalan Bro kamil ..

Mula 2 kak intan yg masukkan kat anom .. berjaya gak n x der la ambil masa yg lama sgt .. lps 2 tukar turn .. anom buat kat k.intan .. berjaya gak .. Aku rasa nak bt lps diaorg bt xp x dop keyakinan .. almaklumla penakut ...

" ah g dulu la "

so k.naimah yg buat kat ah mula 2 .. ok bila tube 2 masuk kat hidung ok lagi .. lps 2 ah mcm dah nak muntah2 .. batuk2 .. dah la dia x sihat lg dr selsema n batuk .. bila masuk NG tube cnfrm la lg batuk2 .. lps 2 ah mcm dah x leh bernafas .. Last2 k.naimah cabut balik NG tube 2 .. bagi ah rest dulu ..

jeng2 ....

this is my time ...

x buat msuk lg dah seram sejuk tgnku .. ish mcm mana la bila dah msukkn .. tolong la .. sy x nk buat ... bila dah ready , fadilah a.k.a Ela msukkn dlm hdungku .. first yg rasa sakitnya .. tgn k.naimah menjadi mangsa ku .. aku memegang tgnnya dgn begitu kemas sekali .. masa 2 air mata dah bercucuran .. dalam fkiranku ni first n last .. xder dah lps ni ..

" imagine u kat Bali "
" imagine u kat Gambang Water Park "

Itu lah kata2 semangat dr Bro Kamil , lecturer ku .. Bro , sy dah x leh nak imagine dah bro .. sakit sgt ni .. " itulah yg aku ingin berkatakan ... Namun aku x blh bercakap .. rasa sakit sgt bila dah masuk tekak .. dgn rasa nak muntah ..

" telan mirah .. sikit jer lagi " kata2 dr k.intan ..

Akhirnya episode ini berakhir dgn jayanya ..

Namun lps 2 aku msh lg x berhenti menangis .. Madam Yee datang memeluk ku .. Adoi .. masa ni rasa malu plak .. Xp bak kata madam yee " nak ngis , muntah biarkan .. itu adalah normal " ..

Apa yang akan bt kita buat kalau NG tube x dpt msuk ??


ok .. kita akn bt OG tube ...

First time tgk insertion OG tube .. biasa org buat NG tube ..

Naimah Saidah a.k.a K.nemo kene bt OG tube sbb NG tube dia x blh masuk .. Dah try 3 kali xp x dapat gak .. So madam pun buat melalui oral ..

" Oral lagi sakit dr Naso " ..

itulah kesimpulan yg sy dpt dr k.naimah ..

Kesimpulan dr peristiwa hari ni ...

1. Dapat alami peristiwa yg baru dlm hidup .. sebelum ni x pernah pun terfkir nak bt bnda ni ..
2. Rasa sakit yang sgt ....
3. Hilang rasa malu dgn kawan2 .. menangis xd perkara biasa..
4. Yang paling utama NI FIRST N LAST .. x nak dah slps ni ..

No comments:

Post a Comment