Thursday, January 20, 2011

:: analogi pokok ::


Satu hari , aku msk bilik rmteku , ah .. *rasanya skmo g bilik dia coz kebosanan* bilik dia dah jd bilik no2 aku .. Tiba-tiba dia tnya aku " Mirah , nak masuk usrah x ?? " aish .. mcm ni ?? dalam fikiran aku usrah bwh pe ?? sblm ni mak n ayh aku dah pesan jgn ddk msk psatuan yg kita x tau hujung pngkalnya .. nak masuk ke x nak .. last2 aku jawb ok sy masuk .. x tau la kenapa aku blh menjawab mcm 2 mungkin petunjuk drNYA .. " mlm ni deh mirah kul 8 kat surau bwh ni " ..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jam 8 mlm .. aku pun trun la kat surau setalah dimsg oleh ah .. sori yang aku x ingt .. masa itu dah strt dah .. ada munirah, naim , muni, dan yana.. k.intan pun dah strt usrah .. first saper tau analogi pokok ??


Sebelum ni aku dah pernah dgr dgn kak long aka kak syikin .. kak syikin dah citer kat adik2 angkatnya pasal ni.. saper2 yang x tau meh aku nak citer sikit ..


analogi pokok ni kita blh kaitan dgn tauhid, ibadah n akhlak kita seharian ..


tauhid merupakan asas yang patut ada dlm diri kita yang bergelar seorg muslim... tauhid ni ibarat akar pada sebatang pokok .. Jika akar sebatang pokok itu kuat maka pokok itu xkan mudah tumbang .. begitu juga dengan akidah kita .. jika akidah dalam diri kita kuat maka kita x mudah akan terpesong dr landasannya.. Jika kita lihat zaman kita , byk masalah2 sosial yang berlaku.. setiap hari ada sajer cerita kes buang bayi, penzinaan semakin berleluasa , budaya lepak dan sebagainya .. Pernahkah kita berfikir kenapa semua ini berlaku ?? adakah disebabkan media massa?? pengaruh kawan2 ?? atau sekadar ingin mencuba ?? bagi sy ini disebbkn oleh akidah dlm diri yg tdk kukuh .. mudah tpengaruh dengan godaan syaitan yang tdk pnh berputus asa dlm menyesatkan diri kita supaya lalai dr mengingati ALLAH..


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Dahan- dahan yang bercabang itu ibarat ibadah kita dan buah yang terhasil adalah akhlak kita .. Contohnya jika buah yang di hasilkan itu sedap, cantik , tidak buruk , maka buah itu enak di makan.. begitu juga dgn akhlak kita .. Akidah, ibadah dan akhlak saling berkait antara satu sama lain ..


kesimpulannya usrah ni penting dalam kehidupan kita kerana dgn adanya usrah kita , akn ada org yg menyedarkan kita dr lamunan , saling memperingati antara satu sama lain .. maklum la manusia kn mudah lupa .. kene ada org yg ingtkan kita .. mari la kita ramai2 join usrah .. byk benefitnya =)

No comments:

Post a Comment