Monday, June 04, 2012

✿ kahwin time belajar ✿


awah dan keluarga 


solehah dan pasangannya 


kunji dan k.wani 


Mendirikan rumah tangga semasa belajar merupakan satu fenomena yang biasa pada zaman sekarang terutamanya di UIA .. Ramai sahabat2 saya mengambil keputusan utk berkahwin time belajar .. classmate saya sendiri pun dah 3 org yang nikah time belajar .. bermula dgn awah .. lps tu kunji dan solehah .. masing- masing dah ada anak .. cuma solehah yang sekarang menunggu detik2 kelahiran anak pertama mereka ... buat solehah , saya doakan supaya dipermudahkan semuanya .. x nak la induce ae sayang .. saya nak awk lahirkan baby secara SVD .. yang akan kahwin tahun ni dan tahun depan pun ramai .. maklum la ramai yang nak konvo bersama suami tersayang ... tahniah buat kawan-kawan yang bakal mengakhiri hubungan kalian semua .. thn ni giliran kawan dr perak , kedah yang bakal berkahwin .. boleh la jln2 kat sana .. 


Saya tidak mempunyai masalah kalau ada yang nak kahwin semasa belajar kerana banyak kebaikan yang akan diperoleh.. cukup la apa yang saya tgk dr kawan-kawan yang dah kahwin .. antara kebaikan adalah : 

1. dapat mengawal hawa nafsu ... 

2 . batas-batas pergaulan terpelihara .. maklum la ada suami yang dapat mendidik seorg isteri .. nak keluar rumah kene mintak izin dari suami terlebih dahulu .. syurga dibawah tapak kaki suami sebaik sahaja lafaz akad dilafazkan =)

3.  Hidup yang lebih berkat .. 

4. ada pendorong utk lebih berjaya .. 

5. ada peneman dikala susah .. kalau ada masalah boleh mengadu kat en suami .. boleh share2 pengalaman hidup masing2 .. tambah2 kalau dua2 berlainan bidang .. seronok gak .. 

6. dapat baby awal .. untungkan muda-muda dah ada anak ..  walaupun beban bertambah , mereka tetap enjoy melayan kerenah anak masing2 ..  

7. menambah pengalaman hidup .. masing2 cuma melakukan yang terbaik utk pasangan mereka .. walau sebusy mana pun mereka , masa mereka banyak terluang utk keluarga .. 


apapun , risiko kahwin belajar tetap ada .. kalau di uia cuti bersalin hanyalah 2 minggu sahaja .. tapi ramai yang mampu untuk teruskan pengajian walaupun tempoh berpantang masih belum habis .. mereka tetap bersemangat utk meneruskan sesi pembelajaran .. dengan dorongan keluarga , bantuan dari kawan-kawan cabaran yang dilalui diharungi dgn penuh tabah .. yang penting keyakinan kita kepada ALLAH ..


p/s : kawan-kawan sibuk tanya bila saya nak kahwin .. InsyaALLAH , bila tiba masanya saya akan jemput korng semua .. doakan yang erbaik utk saya .. musim org kahwin sekarang (^_^)

finally dah tamat exam hari ini .. tinggal practical exam 6hb .. moga2 semuanya lulus .. amin ...

No comments:

Post a Comment