Friday, June 22, 2012

✿ psy part 2 ✿

day 3

kami ditempatkan di rehabilitasi .. biasanya patient yang datang sini stabil- stabil semuanya ..  pagi2 kami dikehendaki melaporkan diri pada en ibrahim .. jam 8.30am , kami pergi mengambil patient .. setiap hari aktiviti yang berlainan .. baru la patient tak bosan .. pagi2 mereka perlu membaca doa , berikrar dan menyanyi 4 buah lagu ..  bersemangat mereka dengan siap gaya lagi .. kitaorg pun kene buat jugak apa yang mereka buat ... lepas tamat perhimpunan pagi , kami bersukan .. pagi2 dah mengeluarkan peluh .. kene jalan lebih dr 5 pusingan .. lps 2 patient cadangkan main bola sepak .. kami yang perempuan mmg x la nak main .. so diaorg cadangkan main bola beracun .. setelah penat bermain , mereka diberi makan utk mengembalikan stmina mereka utk next program iaitu hygiene .. mereka diajar pasal kebersihan diri .. kalau yang perempuan , pihak hospital sediakan mekap utk mereka mencantikkan diri .. kalau yang laki diberi minyak rambut , shaver utk mengemaskan diri mereka .. lps 2 ada aktiviti lain .. aktiviti kotak beracun .. hahaha.. mmg saya x minat la main kotak beracun ni .. kang kene buat benda yang bukan2 .. nsb saya baik sebab x kene .. ada yang kene jadi baby mintak susu dgn emak , jadi pawang thai , menari , cat walk ala2 model ..  aktiviti ni memang menyeronokkan dan menghiburkan hati mereka .. mereka dapat lepaskan tension mereka disamping belajar utk berdepan dengan masyrakat bila mereka keluar nanti .. tak nak mereka mengasingkan diri mereka disebabkan oleh stigma masyarakat yang menggap mereka insan yang perlu kita takuti .. hakikat sebenarnya mereka tidak seperti itu .. buktinya mereka tidak kacau kami semasa kami berada di dalam kurungan .. walaupun ada yang cuba takutkan kami tapi en ibrahim dah warning awl2 kat diaorg " jangan cuba usik mereka , jaga mereka tak pe " .. mereka dgr jer ckp en ibrahim ni .. tp saya masih ambil langkah berjaga2 .. takut peristiwa berulang kembali .. fobia kot .. * fobia = mental disorder *  berkaraoke merupakan aktiviti yang paling digemari oleh patient2 di sini .. semangat mereka menyanyi ... ada yang boleh tahan suaranya .. sedap mendengar .. lagu yang dipasang semuanya lagu2 lama .. kalau srh saya menyanyi mmg x la .. rosak lagu boleh kat saya ... kata en ibrahim , dengan berkaraoke mereka dapat melepaskan tension mereka ..tapi mmg betul pun kata en ibrahim sbb lps jer pt kembali ke wad , kitaorg pulak yang berkaraoke .. tp saya tak la (^_^) ..


day 4

clinic psy kami ditempatkan .. pagi2 ramai patient datang utk ambil methadone .. kebanyakkan yang ambil methadone ni lelaki melayu .. apa la nak jadi dengan diaorg ni .. tapi lebih baik diaorg ambil methadone dr heroine dan kumpulan yang sama dengannya .. less side effect kata en nawawi , medical assistant kat clinic methadone .. clinic ni dibuka dari jam 8 - 11 pagi .. dan bukan semua org boleh ambil methadone ni .. ada syarat2 dan agreement yang perlu mereka patuhi utk mendapatkan methadone .. kami diberi penerangan oleh en nawawi tentang clinic ni .. lps 2 kami ke clinic psy .. kebanyakkan yang datang sini disebabkan oleh anxiety , depression , ocd , fobia .. pesakit mental ini bukannya terdiri dari org biasa jer malah org educated pun ada .. saya sempat melihat assessment yang DR buat kat seorg pekerja petronas .. bukan dia depress di tempat kerja sampai terjadinya hallucination .. kepada awk , jg diri elok2 bila kerja nanti .. jangan stress .. Dr pun ada yang mendapatkan rawatan kat sini ..


day 5

last day kami di sini .. aktiviti bergotong royong dengan patient ..





ptg kami ada presentation .. kene present penyakit mental .. group 1 buat tajuk bipolar dan group 2 buat tajuk GAD ... lps hbs presentation kami p belajar pasal ECT .. Sr wad yang bagi taklimat ..

p/s : mmg enjoy ddk kat psy .. Sr , nurse , MA , semuanya baik2 belaka .. tak lokek ilmu .. =)

No comments:

Post a Comment