Wednesday, March 16, 2011

gynea wad


Gynea ward

Aku sepatutnya posting di gastro clinic kat uia kuantan .. xp kawan ku yang bakal bergelar ibu tdk lama lagi msg aku

“ slm mirah .. jum tkar shift dgn awah mnggu nie nak ?? awah perlu sgt berada di sini minggu ni .. “

Aku pada mulanya agak ssh nak tukar coz parents aku nak dtg kuantan .. seminggu sblm ni mak aku dah col aku siap2 tnya aku ada kat kuantan x ??? sekarang ni kn tgh cuti sekolah .. aku pulak ckp la ada kat kuantan coz mmg aku posting kat kuantan pun .. mak aku pun ckp la nak g kuantan la kalau mcm tu gak… tak sangka pulak tiba2 awah nak tukar .. berfikir byk kali jgk laa.. xp disebabkan kesian kat awah , aku sanggup tukar dgn dia.. dah la tgh pregnant .. hsbnd pulak br dpt tukar kat kuantan.. aku memahami perasaan awah .. dgn rela hati aku tukar la dgn dia .. aku msk wad gynea n awah msk gastro clinic ..

Gynea wad ……………………………………………………………………………………………….

wad ni x der la bz mcm wad kat medical yang tersgt2 la busy ... patient kat sini semuanya perempuan .. tu yang bestnya .. kes yang biasa refer kat sini sbb abortion, miscarriage , ovarian cyst n so on .. first time msk wad gynea.. seblm ni x pernah pun .. satu experience yg sgt bernilai bg ku .. byk istilah2 baru yang dapt kat wad ni .. antaranya :


I- intra

U- uterine

D- death

mksdnya bayi mati dalam kandungan ... ada 2 kes kat wad ni .. mmg kesian .. salah satunya bby dah 5 bulan kat dlm perut ... disebbkan stress , bayi mati sbb x dpt oxygen yg cukup dr ibunya .. aku mengambil kesempatan berbual dgnnya bila time free * rasa mcm free skmo ddk wad ni*

Aku : kenapa blh jd mcm ni ??

mak bby : ayh mak cik meninggal .. mak cik stress ...

perbualan yg lain dah x ingt dah ......

apa yang aku dpt utk kes ni bila pregnant JGN STRESS coz it can lead to abortion ..

ada satu case lg .. disebabkan stress bby yg lahir agak kecil .. aku nak pegang pun x berani coz tersangat2 la kecil ..


kat wad ni jgk ada yg " single parent " .. ada yg tgh pregnant n ada yang sudah melahirkan ank .. usia msh muda .. malah lbh muda dr aku .. aku kagum dgn mereka yang snggup melahirkan bayi dlm kndngannya bkn mengambil lngkah mudah utk menggugurkan kandungan ..


apa pun aku enjoy berposting kat wad ni .. staff nus yang sporting .. JM yang baik juz ada Dr yang agk " kerek " ... aish .. x sah kalau x jumpa org yang " kerek" kat mana2 wad.. akan jumpa jgk seorg xkira la Dr ke , SN ker , JM ker ..



No comments:

Post a Comment