Saturday, March 26, 2011

wad kanak-kanak


posting aku utk sem ni berakhir di wad kanak-kanak. melur 1 namanya.. kini aku mendapat wadmate baru iaitu nur 'izzah atau lebih dikenali sebagai izat , k.diana dan zaid . tidak lupa jgk wadmate lama yang selalu berposting bersama2 aku dolah, naqie dan akmal .. nsb la sbb nama di apit oleh nama bdk laki so selalu kene posting dgn diaorg ... apa yang menarik kat wad ni keadaan wad yang kemas berbanding dgn wad2 yang lain yang ssh utk mencari barang-barng .. sepanjang aku berposting disini kesabaran yang tinggi diperlukan utk berkerja diwad ni .. maklum la dah nama wad kanak-kanak.. kene set dalam minda yang aku berkerja dengan bdk sekarang .. bkn org tua yang mudah utk di fahami ..



observation

kali ni aku mmg mengambil masa yang lama.. kadang-kadang lebih dr 2jam utk buat observation sahaja .. ada bdk yang mudah bg kerjasama . biasanya bdk2 yang dah sekolah la... senang jer bg kita pinjam tgn atau kaki diaorg utk chck blood pressure .. biasa nya aku strt dari team c coz team c kes2 yang melibatkan surgical dan patient pun senang bg kerjasama..

baby .. oh baby .......

inilah part yang paling mencabar bila buat observation ... nampak jer kitaorg bw trolley terus diaorg menangis .. aish .. memang part yang perlukan aku byk bersabar .. ada yang bila jer letak curf kat kaki terus meraung .. kadang2 kitaorg dah puas pujuk xp x berjaya jgk .. *kene belajar lg ilmu nak handle bdk2* .... kadang2 dapat diaorg punya BP , kadang2 x dapat .. sorry staff nus , xdpt .. kitaorg x snggup tgk bby2 menangis ..



twin

kat wad aku ada twin .. dua2 lelaki .. lahir x cukup bulan .. time diaorg lahir baru masa 7 bulan .. sangat2 la kecik .. hati nak pegang tp takut ... baik jer diaorg ni .. jarang la aku tgk dua2 menangis serentak ... terdetik di hati aku nak dpt twin jgk 6ti coz nmpk seronok jer xp bila difikir2 kan balik bukan mudah nak lahirkan twin .. kadang2 xcukup bulan .. mcm kes ni .. dah 2 bulan menjadikan hospital sebagai umh .. baby ni dari NICU .. mak bdk ni pun msh muda ... 3 thun tua dr aku .. dah ada ank 4 .. aku ??? masih single .. ;p

*semalam berakhir tugas aku, izat, k.diana dengan observation ...*



No comments:

Post a Comment