Wednesday, May 11, 2011

2nd day at kk beserah …




2nd day at kk beserah …

Kerjanya sama dgn dgn first day kat sana .. timbang , ukur n layan baby .. xder banyak bezanya .. Cuma hari isnin ramai patient yang mengandung … ada ibu yang pertama kali mengandung , ank kedua, ketiga dan seterusnya … biasa kalau mak yg pertama kali mengandung paling byk bertnya .. maklum la x pernah ada pengalaman sebelum ni … mgkin kalau yang tahu pun melalui bacaan , pengalaman dr org yg pernah mengandung … apa yang aku dpat hari isnin ni


1. Belajar pasal air ketuban ..Air ketuban memiliki beberapa peranan yang penting diantaranya melindungi bayi dari trauma, terjepitnya tali pusat, menjaga kestabilan suhu dalam rahim, melindungi dari infeksi, membuat bayi bisa bergerak sehingga otot2nya berkembang dengan baik serta membantu perkembangan saluran cerna dan paru janin. JM ckp kalau air ketuban dah keluar cpt2 p klinik atau hospital yang terdekat .. =)


2. Pasal makanan time pregnant … Ramai patient yang x makan vitamin yang diberi pihak hospital .. katanya pahit la, x ingt la, sajer malas makan .. wahai patient2 kat luar vitamin yg diberi baik utk ibu .. bkn sajer – sajer bagi .. kalau xnak mkn , baik ckp awal2 xyah membazir duit kerajaan utk bg ubt =)


3. Susu … ada sorng patient aku ni mengandung anak pertama .. usia dia tua 3 thun dr aku , 25thn .. dia jenis x minum susu .. katanya susu akn buat dia muntah .. kesian jgk kalau nak paksa dia minum susu .. so JM hayati atau kitaorg panggil Kak Ti suggest kat dia srh ambik yogurt tp malangnya patient ni pun x leh telan yogurt .. kalau aku air yogurt blh minum tp yogurt aku mmg x makan .. yes .. aku dah jumpa org yang sama dgn aku .. x minum susu .. aku bau susu pun rasa nak muntah .. apatah lg srh minum … tp aku x der la seteruk mcm patient ni .. milo cmpur susu pun x minum .. aku go on jer .. jgn bg susu tepung pure dah la… sah2 aku x minum .. so kak ti srh dia mkn cheese dgn roti utk dapatkan kalsium .. calcium ni penting utk pembentukan baby .. aku dgr je la apa yang kak ti bgtau kat patient sambil2 belajar bg health edu kat patient ..


Masa bersalin .. yang ni aku mls citer coz aku sendiri x dapat bayangkan time tu .. masa kak ti citer aku dgr jer .. kalau ditanya perasaan aku time tu mestilah takut , gerun .. tp aku bt rilex jer dpn patient.. x nak bg patient pun takut jgk …


So apa yang aku dapat kat klinik ni mmg betul2 best .. aku enjoy disini berbanding di hospital .. walaupun aku x belajar lg subjek OnG tp ilmu yg aku dpat agak byk .. (^_^)

4.

No comments:

Post a Comment