Wednesday, February 16, 2011

:: visit old folk home ::





hari ini dalam kenangan .. kami bdk2 second year mengadakan lawatan ke rumah ehsan .. rumah ni terletak di dungun, terengganu yg mengambil masa lebih kurang 2jam dr uia kuantan ni .. sebenarnya lawatan ini utk subjek gerontology nursing .. belajar pasal org tua.. maklum la kita pun akan lalui saat2 ni jgk n sebagai persediaan utk clinical posting yg x sampai 2 minggu lg .. aish.. aku masih x bersedia pun lg utk posting kali ini ... mari kita lihat tentatif program hari ini ...


7.30 pg - berkumpul di CF SIS .. aku dah bersiap awal2 coz kene angkut brng2 utk diberi kat org2 tua disana..

8.30 pg - bertolak dr IMC ke rumah ehsan.. perjalanan memakan masa lbh kurang 2 jam.. penat kot ddk dlm bus .. rasa mcm nak balik kota bharu jer =)


10.30 pg - sampai di rmh ehsan .. pak cik bus tnggal bus kat umh ehsan sementara mereka berjalan2 sekitar dungun sambil menanti saat kami pulang .. kedatangan kami disambut oleh en faizal ismail .. bkn FBI ae.. nama jer sama .. kami di beri briefing tentang umh ehsan..


11.30 pg - kami menikmati jamuan rngkas dr umh ehsan .. mkn mihun cina + keropok + air tea.. best gak mihun dia .. rasa nak tmbah xp segan la pulak ..


12.00 pm - Kami melawat sekitar umh ehsan .. sambil2 tu kami melawat wad yang ada kat umh ehsan .. kat sini ada 4 wad.. 2 wad ppuan n 2 wad laki .. disana kami share pengalaman dgn diaorng .. ada yg menangis bila kami bersalam .. ada yg suka senang bg kerjasama.. sedih bila tgk mereka .. ada yg ank2 x ambil tau mak ayh diaorg ..


1.30 pm - kami mkn tgah hari .. rmh ehsan jgk sediakan lunch kami .. mkn nasi aym dgn air sirap ...

2.30 pm - kami kembali ke wad tadi xp ikut group.. aku kene wad D wad laki .. pada masa yg sama , aku kene uruskan souvenir utk warga rmh ehsan .. dlm beg 2 ada pamplet, biskuit n sapu tgn.. di kesempatan ini kami sekali lg berkongsi pengalaman dgn diaorg .. belajar cara2 utk berinteraksi dgn diaorng ..


3.00 pm - kami kembali ke cafe utk mkn .. mkn lagi .. mmg gemuk la aku kalau ddk kat umh ehsan .. oh , lupa nak bagitau yang warga kat sini diberi mkn 6 kali sehari n setiap 6bln sekali akn di tukar menu mknan .. aish .. aku mkn pun x sampai 6 kali ..


3.15 pm - ucpan penutup dr sis anis merangkap penasihat program n memberian cenderamata utk umh ehsan ..


4.00 pm - kami bertolak pulang ke kuantan .. singgah sekejap di masjid utk solat zohor dan asar ..


5.00 pm - sampai di balok .. ada org nak mkn keropok lekor .. so pak cik bus pun berhenti .. pak cik bus kitaorg sporting .. blh di buat kwn.. maklum la dah hari2 naik bus ke jhc.. ini lah kelebihan jadi bdk nursing .. hari2 berpeluang naik bus uia .. xyah ssh2 jalan kaki ..


6.30 pm - kami sampai di mahallah ..kepenatan xp kegembiraan mengatasi segala2nya (^_^)


apa yang aku dapat dr pgram ni adalah kita kene jaga parents kita baik2.. xsanggup aku nak letak mak ayh aku kat pusat jagaan org tua .. mak ayh dah penat membesarkan aku .. kini tiba masa aku mbls jasa mereka (^_^)


No comments:

Post a Comment