Saturday, February 18, 2012

✿ who cares ?? ✿

" Kerja nurse la kerja paling bodoh sekali aku tengok " (pembaca blog 2012)

Kata-kata ini saya petik kat post fb roomate sy izat . sebelum ni saya dah pernah tgk komen ni dr some one kat blog classmate saya .. aish .. manusia - manusia .. bila bercakap tak guna otak mcm ni la .. kadang2 terfikir kenapa la ada jugak manusia mcm ni .. memang kene hentam la bdk tu dgn classmate kitaorg .. mcm2 bdk-bdk ni kata .. tp saya setuju dgn kata2 lectrer saya ni , sister nani <-- kat uia semua lectrer kita org panggil sister .. kawan-kawan yang tak kenal pun panggil sister jugak .. sbb tu sy x kekok bila awk pgl sy sis =)

ni kata-kata sister nani :-

" Apasal komen gitu ? Maknanya selama sr keje lebih 10 thn lalu adalah kije bodoh , xde ilmu la ye ? cuba bayangkan klau xde nurse dlm dunia ni sape nak jaga org yg sedang sakit nak bersalin ? Yg sedang sakit nk menghadap Ilahi ? Yang sedang sakit patah riuk lps excident ? bia la ape org nak kata, pd sr ' Apa aku kisah ngan kata2 org dsekeliling aku ? Wpun dlu ko kutuk parents aku sbb anto aku bljr jd 'misi' je , skrng ko tgk aku jd ape ? Bkn aku suka nak bangga diri , tp dr aku kije bodoh jd misi ni la aku bleyy berjaya mcm org lain . Klau ko nak tau mcm mana ssh bljr jd 'misi' yg ko kata kije paling bodoh , ko rase la bla kluarga ko sakit nanti sape yang jg berak, kencing bla sakit sape yg jg ? Ko bley ? Ko pandai ? "

selama sy berposting itu lah yang berlaku .. nurse yang jaga org sakit , bagi sokong , selalu dgr keluhan n bagi semangat kepada mereka .. family members ?? sesetengah hanya datang waktu melawat .. yea saya tau hanya waktu melawat yang sahaja pelawat boleh masuk ...tp x salah time melawat tu bagi la sokongan kat pesakit .. yang just datang sekadar datang jer .. apa kata time ini la korng buktikan kasih sayang korg kat faimly korng .. tolong mandikan diaorg waktu ptg .. takkan la nak harapkan kitaorg jer ?? kitaorg ada banyak lagi keje nak kene settle .. even kitaorg ni just student tp time practical ni blh diibaratkan mcm keje .. mana taknya , masuk jer pagi2 kene dgr report <-- penting sbb nak tau progress pt .. lps pass report terus buat bed making <-- mksdnya kemas2kan katil pt .. pt pun mesti nak katil mereka bersih .. kalau kita kat bed linen kotor mesti kita x selesa kan ?? lps tu kalau pt yang x leh mandi sendri kitaorg kene mandikan .. kan mudah kalau family member pun take part dlm kerja kitaorg .. lagi senang .. tp masyarakat sekarang ni bila family masuk hspital bulat-bulat serahkan kerja kat kitaorg .. aish .. kalau patient buang air besar , kecik pun cari kitaorg utk tukar lampin .. kitaorg ni dgn seikhlas hati buat .. mmg mula2 sy xleh nak buat benda tu .. first time cuci lampin org mmg muntah .. buat separuh jalan , terus p toilet muntah .. almaklum la x biasa mula2 .. lama2 saya jadi kalis .. blh buat sampai hbs .. kawan2 byk membantu .. siap bagi petua lagi .. agak-agaknya org yang kata keje nus ni keje paling bodoh di dunia dapat x buat mcm yang kitaorg buat ??

sbb saya jadi nurse la saya dpat jaga nenek saya smpai dia menghempuskan nafas terakhir .. sbb saya jadi nurse la sy mampu handle bdk-bdk .. aunty dan uncle saya mmg percaya utk tinggalkan anak diaorg kat saya sbb yakin saya blh buat .. sbb saya jadi nus la jiwa saya menjadi lebih kuat kalau ada masalah ..

saya ada satu cerita nak di kongsi ....

time saya posting kat sebuah hospital ni kuantan .. time tu saya baru 1 year .. saya kene berposting kat wad medical male <-- confirm2 la semua patient lelaki .. ada satu patient ni saya x ingat dia punya diagnosis apa .. maklum la dah lama tinggal .. pt ni x boleh berjalan .. family member dia mmg bagus .. saya tabik la .. time nak tukar lampin pakai buang diaorg involve sekali dgn kitaorg .. yea la mana la kitaorg mampu nak angkat pt lelaki dgn berat bdn kitaorg ni .. nak tunggu kwn2 lelaki diaorg dah turun utk solat dan mkn .. kitaorg amalkan system bergilir .. kene make sure yang student kitaorg ada setiap masa <-- kalau x bising la sister kat wad ... time kitaorg tukar lampin n mandikan patient , anak dia berbual dgn kitaorg .. tanya pasal bidang n penyakit ayah dia .. kitaorg jwb apa yang kitaorg tau .. maklum la time 1 st year byk yang kitaorg x belajar lagi .. last sekali siap bgtau lagi kata kitaorg " kalau boleh saya nak ank sy jd nurse , senang bila sy sakit ank saya boleh jaga saya mcm korg jaga ayah saya ni .. saya dah x perlukan nurse lain bila ank sy bergelar nus " lps kitaorg siap semua sekali , saya lihat air mata seorg ayh mengalir .. saya tanya pak cik " pak cik kenpa pak cik menangis ni ?? kalau pak cik sakit , ingat ALLAH banyak2.. ALLAH sedang menguji pak cik tu .. pak cik kene kuat " korng nak tau apa pak cik tu jawab ?? " maaf nak , pak cik banyak menyusahkan anak .. pak cik x mampu nak mandi sendri , tukar lampin sendri .. pak cik mintak maaf sangat2 ank.. " saya terkedu x terkata.. rasa air mata mahu mengalir tapi kene tahan <--- mana blh menagis dpn pt .. hihihi.. sebelum kitaorg buka tirai pak cik tu sempat berdoa kat kitaorg .. lebih kurang mcm ni la doanya " YA ALLAH , YA TUHANKu , bagilah anak-anak ni kekuatan dalam hidup diaorg , berikan kefahaman dlm pelajaran diaorg . maafkan diriku kerana banyak menyusahkan kerja diaorg , semoga anak-anak ni berjaya dalam hidup mereka dunia dan akhirat .. " kitaorg mengamin kan .. sempat pak cik tu kata " pak cik bangga dgn korg yang menjadi nus " .. lps dr pada tu , hubungan kami blh diibaratkan mcm family .. siap srh kitaorg pggl 'ayh' lagi .. x gunadah perkataan 'pak cik'

mcm ni pun kamu msh kata nus keje yang bodoh ?? fikir2 kan lah ...

apa pun im proud to be a student nus

mood : keseorgan ditinggalkan rmte2 tersayang .. =)






1 comment:

  1. Kesian rumetku ditinggalkan :p

    Hehe.. PROUD TO BE S STUDENT NURSE AND THEN, A NURSE. Insya-Allah :)

    ReplyDelete